حذف شناورهای بومی از خط بوشهر–خارگ؛ صدای مالکان محلی بلند شد
به گزارش هیرونی؛ در پی تغییرات اخیر در خطوط حملونقل دریایی استان بوشهر، جمعی از مالکان شناورهای مسافربری بومی نسبت به کنار گذاشته شدن شناورهایشان از مسیرهای پرتردد بوشهر–خارگ و گناوه–خارگ گلایه کردهاند.
این شناورها سالها در خدمترسانی به مردم منطقه نقش مؤثری ایفا کرده بودند و اکنون جای خود را به شناورهایی دادهاند که مالکیت آنها خارج از استان است.
مالکان شناورهای بومی معتقدند که شناورهای جایگزین صرفاً با نگاه اقتصادی وارد این خطوط شدهاند و فاقد تعهد بلندمدت نسبت به منطقه هستند.
«شناورهای غیربومی فقط درآمد را میبینند؛ هر وقت برایشان صرفه نداشته باشد، میروند. اما ما اهل این استانیم، اینجا را ترک نمیکنیم.»
یکی از نکات مورد گلابه نقش مستقیم برخی مسئولان در این جابجاییهاست.
به گفته یکی از مالکان: « یکی از مدیران وزارت کشوری که امروز در مجموعه وزارت نفت دارای کرسی تصمیم گیری است، با مالکیتش بومیها را از خط خارج کرده.» و شناورهای بومی کنار گذاشتهشده است.
شناورهای بومی هرکدام ظرفیتی بیش از ۴۵۰ نفر دارند؛ ظرفیتی بینظیر که در هیچ بندری از ایران یافت نمیشود، این ویژگی، آنها را به گزینهای ممتاز برای حملونقل دریایی در مسیرهای پرتردد تبدیل کرده بود.
با این حال، پایانههای نفتی خارگ ترجیح دادهاند شناورهای غیربومی را جایگزین کنند؛ اقدامی که به گفته مالکان، آیندهای ناپایدار برای حملونقل دریایی استان رقم خواهد زد.
ساختار اداری مرتبط با مدیریت شناورها نیز مورد نقد قرار گرفته است.
مالکان تأکید دارند که مسئولیت اصلی این شناورها ابتدا بر عهده استانداری، سپس اداره بندر و در نهایت شرکت نفت و پایانههای نفتی خارگ است.
«استاندار باید شناورهای استان خودش را حفظ کند. اداره بندر هم باید از بومیها حمایت کند. اما در خط خارگ، پایانههای نفتی شناورهای بومی را کنار زدند و غیربومیها را آوردند؛ آنها هم دیر یا زود از استان میروند.»
در حالی که شناورهای بومی از خطوط استان حذف شدهاند، هر روز پیشنهادهایی از استان هرمزگان به مالکان داده میشود تا در جزایر کیش یا قشم فعالیت کنند. اما پاسخ مالکان روشن است: «ما هم دوست نداریم بریم اونجا؛ دوست داریم توی استان خودمون خدمت کنیم.»
این اعتراضها در حالی مطرح میشود که حملونقل دریایی در استان بوشهر نهتنها نقش حیاتی در جابجایی مسافران دارد، بلکه بهعنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه شناخته میشود. حذف شناورهای بومی میتواند تبعاتی فراتر از نارضایتی مالکان داشته باشد و بر پایداری خدمات دریایی و اعتماد عمومی نیز تأثیرگذار باشد.
انتهای پیام//
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید